Kes Saman Pusrawi,Kes Saman Pusrawi,Kes balu saman Pusrawi ditangguh 27 April

 
Kes Saman Pusrawi
Skandal Pusrawi
 
 
 

Kes balu saman Pusrawi ditangguh 27 April

KUALA LUMPUR 9 Mac - Perbicaraan kes saman seorang suri rumah terhadap Hospital Pusrawi Sdn. Bhd. ekoran kematian suaminya selepas satu pembedahan kecil, ditangguhkan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini sehingga 27 April ini.
Hakim Sabariah Othman membenarkan prosiding ditangguhkan buat kali ketiga setelah peguam Rohaine Mohd. Shim memaklumkan, beliau baru semalam dilantik mewakili plaintif, Norhayati Ayob.
Sehubungan itu, Rohaine memohon diberikan masa untuk meneliti dokumen-dokumen berkaitan sebelum perbicaraan bermula.
Norhayati, 51, merupakan balu kepada Ketua Operator Telefon Utusan Melayu (M) Berhad, Allahyarham Abdul Latif Othman, 49.
Pada 6 Mac tahun lalu, Norhayati menyaman Hospital Pusrawi; pakar bius, Dr. Ainy Md. Aris; dan pakar bedah ortopedik dan trauma, Dr. Didi Indra Tjahya sebagai defendan pertama hingga ketiga kerana didakwa cuai.
Pihak defendan diwakili oleh peguam R. Harikannan.
Dalam saman itu, Norhayati turut menamakan empat anaknya iaitu Siti Maisarah, 22; Siti Hasanah, 21; Muhammad Hatim, 18; dan Siti Mahirah, 14, sebagai plaintif.
Plaintif dalam pernyataan tuntutan mendakwa, Allahyarham telah dimasukkan ke Hospital Pusrawi pada 3 Mac 2006 untuk pembedahan bisul di bawah lutut kanannya.
Pada keesokan harinya dakwa plaintif, Abdul Latif telah dibius keseluruhan badan oleh defendan kedua sebelum defendan ketiga menjalankan pembedahan itu.
Allahyarham dikatakan mengalami pernafasan kardio terhenti atau jantungnya berhenti berdenyut dan berada dalam keadaan koma akibat kekurangan oksigen pada bahagian otak selepas dibedah.
Pada 5 Mac 2006, plaintif menyatakan, Abdul Latif telah mengalami pendarahan gastrousus dan kedua-dua buah pinggang gagal berfungsi sehingga terpaksa dihantar ke Hospital Tawakal untuk rawatan dialisis.
Hasil imbasan tomografi berkomputer (CT Scan) mengesahkan otak Allahyarham bengkak dan mengalami kekurangan oksigen sehingga menyebabkan dia meninggal dunia pada 9 Mac tahun yang sama.
Berdasarkan laporan perubatan dan dokumen diterima, pihak plaintif mendakwa proses membius keseluruhan badan mangsa adalah salah dan menyebabkan degupan jantung serta pernafasan Allahyarham terhenti sehingga mengakibatkan kekurangan oksigen pada bahagian otak.
Ekoran kecuaian defendan, menurut pihak plaintif, mereka telah hilang tempat bergantung, sokongan dan segala kemudahan yang diterima sepanjang hayat Abdul Latif termasuk bayaran perubatan oleh Utusan Melayu.
Meskipun notis tuntutan bagi menuntut sejumlah ganti rugi telah dihantar kepada kesemua defendan, pihak plaintif mendakwa tiada sebarang balasan positif diterima.
Sehubungan itu, mereka menuntut ganti rugi sebanyak RM19,913 bagi kos perjalanan, laporan bedah siasat, sijil kematian, laporan pakar perubatan, pengebumian dan kos perubatan yang ditanggung pihak plaintif.
Plaintif juga menuntut ganti rugi am dan khas yang tidak dinyatakan jumlahnya dengan kadar faedah masing-masing lapan dan empat peratus setahun, kos dan sebarang relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.


Hotmail: Powerful Free email with security by Microsoft. Get it now.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Click the Titles below for more details.