Nikah Tak Sah

 

Nikah Tak Sah

'Kami ingat nikah sah'

'Kami ingat nikah sah'

Oleh Wan Noriza Meor Idris
wannoriza@nstp.com.my
2010/03/10
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Selepas 11 tahun hidup berumah tangga dan dikurniakan empat anak, pasangan suami isteri berusia 61 dan 38 tahun baru menyedari perkahwinan mereka yang disangkakan sempurna tidak sah berikutan dikendalikan jurunikah tidak bertauliah.
Berikutan itu, pasangan berkenaan yang menetap di Taman Melati di sini berdepan masalah apabila empat anak mereka sukar mendapatkan sijil kelahiran, sekali gus menyebabkan kanak-kanak itu tidak boleh bersekolah.
Risaukan masa depan anak berusia 10, 8, 6 dan 5 tahun itu tanpa pendidikan, pasangan berkenaan meminta bantuan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman Melati, Babul Abbas Abd Aziz.


Suami berkenaan berkata, perkahwinannya dikendalikan seorang jurunikah di Perak. Bagaimanapun, ketika itu dia tidak menyedari lesen jurunikah terbabit tamat tempoh.


"Selepas beberapa tahun berkahwin, saya menyedari lesennya (jurunikah) sudah 'mati' (tamat tempoh) dan cuba bertemunya, tetapi jurunikah terbabit sudah meninggal dunia.


"Pada awalnya saya tak ambil berat mengenai hal itu kerana malu serta mahu menjaga maruah, tapi apabila mendapati anak saya tidak boleh bersekolah tanpa sijil kelahiran disebabkan status perkahwinan kami, saya terus menyuarakan masalah ini kepada Babul yang meminta bantuan Pengerusi MCA Wangsa Maju, Datuk Yew Teong Look," katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Selepas mendapat bantuan Yew, nasib menyebelahi pasangan suami isteri itu apabila keempat-empat anak mereka kini mendapat sijil kelahiran serta boleh bersekolah, namun status perkahwinan itu masih tidak sah di sisi undang-undang.


Yew berkata, pihaknya yang prihatin terhadap nasib anak pasangan itu yang tidak bersekolah mendapatkan bantuan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dengan mengemukakan permohonan sijil kelahiran yang dikeluarkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


"Saya terkejut apabila menerima laporan mengenai pasangan ini dan prihatin dengan nasib anak mereka. Usaha hampir setahun membuahkan hasil dan semua kanak-kanak itu kini mempunyai sijil kelahiran. Kami akan mendaftarkan mereka bersekolah di sekolah berdekatan, esok.


"Namun, pasangan itu masih perlu menguruskan status perkahwinan mereka yang tidak sah dengan mengemukakannya ke Mahkamah Tinggi Syariah bagi menyelesaikan masalah itu secepat mungkin," katanya.



Hotmail: Trusted email with powerful SPAM protection. Sign up now.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Click the Titles below for more details.